Teknikföretagen försöker dementera klantigt uttalande om kvinnors löner.

Teknikföretagen tycks ha gjort ett massutskick på insändarsidorna i lokalpressen i landet. Jag kan läsa i dagens lokaltidning här på orten att man försöker dementera ett uttalande som Teknikföretagens förhandlingschef, Anders Weihe påstås ha gjort.

Med olika avsändare i de olika tidningarna skriver de bl.a :

” Citatet ”Kvinnor som jobbar i kommunals låglöneyrken får skylla sig själva. De kan ta andra jobb om de vill ha högre lön”  kommer från journalistens rubriksättning och inte från något som sades av Anders Weihe

Jag minns rubrikerna i tidningar från ett seminarium i Almedalen på Gotland i somras där just Anders Weihe kritiserades för detta uttalande.

Tidningarna är visserligen kvicka med att ”fixa” sina egna rubriker men är allt rök utan eld?

Jag var tyvärr inte på plats på just detta seminariet i Almedalen så jag hörde inte vad som sas av Weihe, men jag var på ett annat med Almegas vd, Jonas Milton som sa just ganska exakt de orden.

Seminariet som handlade om Framtidens lönebildning var ett par dagar efter det med Weihe så tidningarna kan inte tagit orden från Milton.

Jonas Milton sa i frågan om kvinnors löner och individuell lönesättning just exakt såhär: ”Bästa sättet att komma åt orättvisa löner är att gå över till individuell lönesättning. Då kan den kvinna som är missnöjd med sin lön byta arbetsgivare, för att få högre lön.”

Så min gissning är att Weihe sa någon liknande som att kvinnor kan byta jobb om de är missnöjda och medias enda snedvinkling blev då : ”Kvinnor får skylla sig själva”

Weihe sa kanske inte just de orden men innebörden av vad Milton och troligtvis Weihe sa är just det.

De vill ha individuell lönesättning och den kvinna eller man som inte kan förhandla till sig en bra lön får försöka på nästa ställe eller skylla sig själva.

Men vi som är smarta nog att vara med i facket vet bättre…..vi vet att kollektivavtalen är guld värda och vi värnar den lönebildning vi har idag med centralt förhandlade lönenivåer som ger en lägstagaranti för alla.

Published in: on 19 november 2011 at 11:38  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2011/11/19/teknikforetagen-forsoker-dementera-klantigt-uttalande-om-kvinnors-loner/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Camilla Wedin, Fredrik Ylander, Kaj Raving, Leine Johansson Dela […]

  2. Vill tipsa om Nissarnas blogg.
    Arbetsplatskamp och julklappar.

    http://nissarnas.wordpress.com

  3. En märklig metod är det att utan att kolla källa, vidareförmedla påståenden man själv inte har en susning om är sanna eller inte. När tidningar eller andra medier gör så, riktas rättmätig kritik men i bloggvärlden är det tydligen helt i sin ordning. Allt för att uppnå sina egna syften och utan hänsyn till sanningshalt.

    Det är sannerligen inte något försvar för dig Camilla att du inte var på plats i Almedalen vid det seminarium som Kommunalarbetarens artikel åsyftar. För mig som var med vid seminariet och vet vad som där sades, kan jag säga att det som Anders Weihe tillvitas ha sagt eller ens antytt, inte är sant utan endast ett utslag av journalistens önskan att han skulle ha sagt eller tyckt så.
    .

    • Om du Jonas läser bloggen igen så ser du att jag skrivit just att jag själv inte hört Weihe säga de orden, att media ofta fixar egna rubriker och att Weihe påstås ha sagt så.

      Vad jag däremot är helt säker på är Jonas Miltons uttalande som jag själv hörde och då gissar jag vad Weihe möjligen ha sagt. Och den gissningen är för mig inte helt osannolik.

      Det är skillnad mot vad du påstår…..att jag inte tar hänsyn till sanningshalten. Vad jag gissar och spekulerar om på min privata blogg är något helt annat än det media skriver som tar betalt för det dessutom.

      Och visst är det väl så att Teknikarbetsgivarna vill ha individuell lönesättning och då vet du likaväl som jag att vissa inte kommer att få någon löneökning alls bara för att de lämnas ensamma att förhandla och arbetsgivarna har hela makten.

      • Jag läst din blogginlägg noga och det gör inte saken bättre. Min kritik mot ditt första står kvar och du medger dessutom att du inte vet utan gissar vad Anders Weihe har sagt. Och i ditt andra så bekräftar du att det handlar om gissningar och spekulationer men att du trots denna insikt utgår från att Anders Weihe sagt det du alltså felaktigt gissar. Att du gör detta utan att ta betalt är förstås inte någon som helst ursäkt det heller. Den tomma tunnan skramlar alltjämt och det skräller som bekant illa.

        Vad gäller synen på lönesättning så vill vi från Teknikföretagen ha kollektivavtal och att lön sätts efter kompetens, arbetets krav och ansvar samt på det sätt som det utförs. Och att könet inte ska pela någon roll. Det vill säga en syn vi delar med våra fackliga parter.

  4. […] att läsa: Sydsvenskan, Fler bloggar: Per-Olof Sjöö, Camilla Wedin, Göran Johansson, […]


Kommentera

