För en gång skull tycker jag lika med Svenskt Näringsliv…..men det finns ingen anledning till oro….

Jag brukar skälla på Svenskt Näringsliv här i bloggen på hur de tycker om olika saker och hur de tänker om arbetare. Plötsligt upptäcker jag att vi tycker lika i en fråga. Fast det hör troligen till ovanligheten även i framtiden att vi tycker lika.

Men detta är en  mycket aktuell och känslig fråga…….nämligen jämställdhet. Kvotering för att få in kvinnor i bolagsstyrelser bl.a

Här säger Svenskt Näringsliv:

Jämställdhet handlar om att ha lika rättigheter och om att bli bemött, bedömd och sedd som en person. Kvotering innebär raka motsatsen. Särbehandling och olika spelregler har aldrig skapat rättvisa – tvärtom.”

Det tror jag också……att tvinga in kvinnor just bara för att de är kvinnor kommer att skapa motsatt effekt. Jämställdhet kan aldrig bli naturlig med kvotering utan motsättningar som eventuellt finns i en styrelse blir troligen cementerade ännu hårdare.

Och vilken kvinna vill ha ett jobb, uppdrag eller liknande med motiveringen att de är just kvinnor. Inte jag iallafall. Det vore ett omöjligt uppdrag och nedvärderande mot mig som kvinna……..man hade varit tvungen att prestera dubbelt för att försöka visa att man även har något innanför pannbenet för alla hade ju vetat att man kom in från gräddfilen.

Vi kvinnor kan komma in på egna meriter och kunskap bara vi vågar ta för oss. Jag har slutat att vänta på att bli tillfrågad som är typiskt kvinnligt…..jag räcker istället upp handen och säger ”Jag vill…..jag kan” och har inte märkt att mitt kön skulle vara något hinder. Det som kan hindra är kompetens och potential men det gör det även för en man.

Vi skyller ofta på männen att de är motståndare till kvinnor i styrelser och visst finns de, men felet ligger lika ofta hos oss kvinnor. Vi tror att vi inte kan och vi tror att männen inte vill ha oss där.

Självklart är jag för jämställdhet men för att få ett jämställt samhälle kan vi inte tvinga in de tankarna hur som helst utan måste få in det naturligt. Vi måste alla börja se varandra som individer och inte hela tiden dela in oss i kön. Ju mer vi förstorar upp problemet ju större blir det och omöjligt att få bort.

Eftersom en man förmodligen skulle kallas kvinnoföraktare om han högt sa sig vara emot kvotering så tar jag som kvinna gärna på mig den rollen att protestera mot detta vanvett.

Published in: on 07 augusti 2011 at 20:14  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2011/08/07/for-en-gang-skull-tycker-jag-lika-med-svenskt-naringsliv-men-det-finns-ingen-anledning-till-oro/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. […] Camilla håller med Svenskt Näringsliv …!? Kaj vill ha […]


Kommentera

