Kongressen är över….lämnar efter sig många kloka beslut och en rejäl kick.

IF Metalls kongress från fredag till måndag var fylld av många kloka beslut och ställningstagande inför framtiden. Allt med medlemmarnas intresse i fokus.

Intrycken från kongressen är många och tar ett tag att smälta.

IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven höll tal både som inledning och avslutning. Han förmedlar som alltid en genuin känsla av gemenskap, kamp för medlemmarna och ett sjutusan till engagemang.

Han är precis rätt ledare för förbundet och sliter dygnet runt i sitt uppdrag. Därför får han också stående ovationer efter sina tal till medlemmar och förtroendevalda.

Ett annat personligt intryck är såklart att jag som ombud gick upp i talarstolen och pratade för en motion. Det var första gången i sådana sammanhang och det spelar egentligen ingen roll vad jag sa eller vad andra tyckte om mitt tal……jag är iallafall jäkligt stolt över mig själv att jag gjorde det.

Varför gör man något sådant? Jo det hör till en kongress, det var dags att ta det steget…..dags att anta en utmaning för att växa som människa och som facklig representant. Och såklart var det för att frågan berörde och är viktig.

Skulle jag göra om det? Absolut!! Det var faktiskt kul och en häftig känsla.

Jag var faktiskt inte särskilt nervös inför detta…..dels för att jag är ganska lugn av mig och vet att ingenting blir bättre av att bli nervös och stressad……dels också för att jag hade turen att lyssna på en föreläsning om ledarskap och beteende bara ett par veckor innan kongressen. Föreläsaren Kjell Enhage pratade om att man inte kan säga att man är nervös för det är inget tillstånd. Istället nervösar man…..man skapar själv en känsla av att det är obehagligt men den känslan kan man kontrollera.

Så när nervösfjärilarna försökte vifta i magen så sa jag till mig själv att inte släppa den känslan fri och istället ta det lugnt.  Och det fungerade!!

Hela kongressen gav också en rejäl kick att ytterligare kavla upp ärmarna och kämpa för medlemmarnas intresse.

IF Metall är och förblir ett starkt förbund och nu jobbar vi vidare efter de kongressbeslut som togs.

 

Published in: on 22 juni 2011 at 18:42  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2011/06/22/kongressen-ar-over-lamnar-efter-sig-manga-kloka-beslut-och-en-rejal-kick/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. […] Camilla skriver om kloka beslut, Esbjörn undrar hur vi ska klara […]


Kommentera

