Tillfällighet eller ödet spelar ingen roll…..det blev bara så självklart.

Den 3 Februari för många år sedan så föddes en flicka på BB i Kalmar. Jag kom till världen kl. 02.55 till föräldrar och en storasyster.

20 år senare fick jag jobb inom industrin på Ericsson i Kalmar. Egentligen var det väl inte industrin jag tänkt mig men det funkade så länge tills man hittade något annat. Det blev nu inte något annat utan industrin var helt okej och efter några år ”halkade” jag in i det fackliga. Har man åsikter om saker som berör arbetet och gärna framför dem så hamnar man precis som jag snart i klubben och som förtroendevald.

En efter en trillade sen polletten ner under åren om vad det faktiskt handlade om. Hur oerhört viktigt det är att man är medlem i facket och faktiskt också engagerar sig. Det är också en ära att få vara vald av arbetskamraterna att framföra deras intressen.

Under åren blev jag klubbordförande, vald till avdelningsstyrelsen, bolagsstyrelsen, avtalsråd, kongresser, förhandlingsdelegation och hela tiden blev det bara roligare och intressantare. Politiken slog ner som en självklar bomb någonstans mitt i alltihop.

Som handledare i fackliga utbildningar fick jag också möjlighet att sprida mina erfarenheter och kunskaper till andra.

Allt höll på att ta en ände med förskräckelse i maj 2010 när företaget jag jobbar på så länge gick i konkurs. Man inte bara förlorar jobbet utan också de fackliga uppdragen försvinner. Att tro att man som arbetslös ska kunna ha kvar uppdragen är långsökt då det tar fokus från jobbsökande. Även om jag lyckats att få ett nytt jobb inom industrin så hade det troligen varit en visstid och då kan man glömma att vara ledig för fackligt arbetet utanför arbetsplatsen.

För mig var det en mardröm och en tung period i mitt liv när jag trodde att allt bara var borta.

Men jag hade tur……idag är jag anställd på projekt på IF Metall Kalmarsund och arbetar med organisationsutveckling och medlemsrekrytering. Det är precis alla de delar som är så viktiga och som jag gjort innan som uppdrag,  nämligen att få andra att förstå vikten av att vara medlem och engagera sig och vad facket står för. Hjälpa medlemmar i olika frågor och att utveckla den organisationen vi har. Politiken finns med liksom utbildningarna.

Ibland blir det bara så bra att intresse, övertygelse och jobb är en och samma sak.

Såhär på min födelsedag skulle jag bara vilja önska mig två saker: Att alla förstår vikten av ett fackligt medlemskap och hur värdefullt allas engagemang är.

Published in: on 03 februari 2011 at 13:46  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2011/02/03/tillfallighet-eller-odet-spelar-ingen-roll-det-blev-bara-sa-sjalvklart/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

