Att ha en sagolik tur att få jobba med det man vill.

Vissa har en skyddande ängel…… jag har nog  en mirakelgörande ängel vid min sida som styr ödet. När katastrofen kom hade ödet en ny väg för mig att gå.

När företaget jag jobbade på gick i konkurs i maj i år,  kändes det som om hela världen rasade. Ett gigantiskt hål öppnade sig i marken och man bara rasade ner.

Som klubbordförande var jag ändå tvungen att genast kravla mig upp till kanten av hålet för att ta hand om medlemmarna och deras frågor och rättigheter i konkursen. Mitt eget elände fick vänta och när sista arbetsdagen kom var det fortfarande lite overkligt att vi alla var där för sista gången.

Tiden gick och man fick lite distans till allt, man började så smått acceptera att så här är det…….jag kommer efter uppsägningstidens slut att vara arbetslös. Då kom nästa tunga insikt och hålet öppnade sig igen med en förödande kraft………jag insåg att jag dessutom skulle bli tvungen att sluta med mina fackliga uppdrag. Om man hittar ett nytt jobb inom industrin så är det troligen en visstidsanställning och då kan man inte förvänta sig att få ledigt för fackligt arbete. Och när visstiden tar slut så är man tillbaks på noll.

Detta brände  som eld i själen…….hur skulle jag stå ut med att inte få engagera mig fackligt längre?  Uppdragen på avdelningen fanns kvar men jag bestämde mig för min egen skull att avbryta dem när jag blev arbetslös. Hur skulle jag annars orka söka nytt jobb och samtidigt hela tiden bli påmind om allt jag i framtiden skulle missa.

Men jag hade en sagolik tur. För mig verkar konkursen ha en mening……jag får en ny start med någonting verkligt meningsfullt.

Min avdelning har tappat ganska många medlemmar sen 2006 och vi har genom några försök till extrainsatser kämpat för att vända trenden men inte lyckats riktigt. Där föddes idén till ett projekt där en ansvarig ser till att organisationen utvecklas så att alla anställda får frågan om medlemskap och att alla vet medlemsskapets värde. Alla ska vilja vara med i facket och ingen ska komma på tanken att gå ur.

Såklart sökte jag tjänsten i projektet och jag tackar min lyckliga stjärna att jag fick jobbet.

Nu kommer jag att under en tid att få jobba med det min själ och mitt hjärta brinner för…….jag kommer att få jobba heltid fackligt och vara ute  i organisationen bland medlemmarna och de förtroendevalda. Tillsammans kommer vi att stärka organisationen och alla kommer sen att ha full vetskap om vikten av att vara medlem och vikten av att det fackliga arbetet fortsätter.

Att ha en sagolik tur att få jobba med det jag vill känns fantastiskt och är få förunnat. Jag vet redan att detta är något jag hoppas på att i framtiden ha som yrke i någon form…..men det återstår att se.

Detta är ju den jag är……värderingar och åsikter som inte bara finns under arbetsdagen utan helt enkelt den människan jag är hela tiden.

 

Published in: on 27 november 2010 at 11:36  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/11/27/att-ha-en-sagolik-tur-att-fa-jobba-med-det-man-vill/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Även om vi har olika åsikter i det mesta, kan jag bara gratulera till jobbet!

  2. Tack!! 🙂


Kommentera

