När orden inte riktigt vill komma ut för att allt är kaos och vardagen blev ett svart hål igen.

Straxt efter valet blev det bara fullt med tankar och funderingar i mitt huvud men inga av dem ville komma ut i skrivet ord. Det fanns så mycket att fundera på och tycka till om. Ändå blev det bara som ett vacum.

Hur ska Sverige bli nu? Vad händer? Vad har folket gjort!!

”MedelSvensson” ryckte på axlarna åt valresultatet och gick glatt till jobbet på måndagen.

Hur mycket mer ska arbetslösa och sjuka drabbas innan svenska folket sätter stopp? Hur mycket mer av arbetsrätten ska Alliansen hinna förstöra innan arbetarna fattar hur viktiga lagarna är för oss? Dessutom har folket röstat in ett parti som kommer göra allt för att försämra för invandrarna.

Som om detta inte var nog funderar jag på mina egen situation framöver. För egen del var det efter valarbetet tvärstopp i almanackan och det är en otäck upplevelse. Plötsligt går man från 100% till 0……tvärstopp……precis som när jobbet tog slut.

Det där stora svarta hålet som man trillade ner i vid  konkursen var helt plötsligt där igen. Stort och drog en neråt.

Shit…..jag är ju snart en av dem som Alliansen sparkar på. Jag är snart en av dem som arbetsförmedlingen säger åt att gå ut och sälja oss så billigt som möjligt hos arbetsgivarna. En av dem som tycks ha en skäms-stämpel i pannan där det står ARBETSLÖS OCH ODUGLIG!

Det liksom märks redan och man känner sig bortglömd av alla andra som har fullt upp med sina jobb.

Sen finns det många många som har det så mycket värre än mig som är utstämplade från a-kassan eller inte ens haft råd att vara medlemmar. Alla dem som haft oturen att bli sjuka och nu kastas ur sjukförsäkringen. Alla de som kommer till ett främmande land och upptäcker att det landet nu har blivit som iskyla……….ingen solidaritet eller medmänsklighet och till råga på detta låter främlingsfientliga vara med och styra. Hur mår de……om jag mår skit?

Det är verkligheten som ”medelSvensson” rycker på axlarna åt när de glatt går till jobbet. Om de bara hade tänkt längre än näsan räckte så skulle de insett att alla inte har det lika bra som de. De skulle insett att det enda rätta att göra var att se till att få ett styre i landet som agerar solidariskt.

Men icke……”medelSvensson” hakar på de rika och ser om sitt eget hus. Det är ta mig tusan inte jag eller sjuka eller invandrare som ska ha skäms-stämpel utan det ska alla de som bara tänker på sig själva och skiter i andra ha.

Jag kommer igen…….hittar jobb…och mår bra igen.

Aldrig någonsin jag glömmer känslan av att bli av med jobbet. En nyttig men smärtsam upplevelse som ytterligare har förstärkt min sen tidigare tro och övertygelse om att ett solidariskt samhälle där vi tar hand om varandra är det bästa för alla.

Jag vet nu av egen erfarenhet att drivkraften till att söka jobb INTE ligger i en usel a-kassa……det ökar bara känslan av hopplöshet och förnedring. Drivkraften finns redan i oss genom att vilja ha jobb och göra något meningsfullt och att det finns ”riktiga” jobb att söka.

Men med regeringens politik blir inte jobben fler att söka. Det blir smutsigt med låglönekarusell och gratisarbetare åt arbetsgivarna. Detta är sen kryddat med  hårdare konkurrens och utslagning i kampen om jobben.

Published in: on 06 oktober 2010 at 18:15  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/10/06/nar-orden-inte-riktigt-vill-komma-ut-for-att-allt-ar-kaos-och-vardagen-blev-ett-svart-hal-igen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

