T.o.m en elvaåring förstår att Alliansens politik är Megafel.

Det värmer i mitt hjärta av att höra en elvaårings kommentarer om vad Alliansen vill.

När Maud Olofsson i somras var på löpsedlarna om att pensionärer automatiskt skulle få F-skattesedel för att kunna jobba och dryga ut pensionen befann jag mig i sällskap med min systers elvaåriga grabb. Jag sa något för mig själv när jag såg löpsedeln och grabben undrade vad jag menade. Jag sa då till honom att hon på bilden tycker att hans farmor som är pensionär och har jobbat hela sitt liv skulle fortsätta att arbeta för att kunna ha råd att leva och att hon inte skulle få vara ledig.

Men varför då svarade han…….farmor är ju gammal och ska väl inte behöva jobba.

Just det sa jag…..det tycker jag också.

Grabben har väl hört mig muttra lite på senaste tiden så igår frågade han mig om ”tanten” fortfarande tycker att hans farmor ska jobba.

Ja sa jag……och Alliansen  tycker att de som har mycket pengar ska ha ännu mer och de som har lite pengar får det ännu fattigare.

Grabben svarade då: Nä men det är ju fel.

Just det sa jag…….det tycker jag också.

Tänk att ett barn på elva år som svarar och tänker med hjärtat genast insåg att det inte är rätt att gamla och fattiga ska ha det svårt.

Han kan inget om politik och såklart blir han påverkad av vad vuxna säger men hans svar var spontana och snabba. Han vet vad medmänsklighet och att dela med sig innebär.  Han vill inte att hans farmor ska behöva slita mer för att kunna ha råd att leva. Han vill inte att hans jämnåriga ska tvingas spela i för små och trasiga fotbollsskor för att föräldrarna inte har råd att köpa nya.

Så uppfostrar vi våra barn eller lär en del vuxna sina barn att de ska ha olika mängd lördagsgodis för att vissa är värda mer som människor ?

Jag sa till min syster att den grabben kommer att bli något stort en dag. Han kommer att bli en sann Socialdemokrat.

Published in: on 24 augusti 2010 at 6:14  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/08/24/t-o-m-en-elvaaring-forstar-att-alliansens-politik-ar-megafel/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

