Folkpartiet tror på piska istället för morötter.

Skolministern Jan Björklund (Fp) vill att skolk ska redovisas i skolbetyget.

Han säger följande: ” De som skolkar mycket är troligare att bli kriminella och konsumera alkohol och droger. Det ska vara avskräckande för de yngre eleverna att skolket redovisas i betyget.”

Men hallå ministern! Såklart ska vi försöka få ner skolket men inte genom att skrämmas och inte genom piskan.

Jag skolkade mycket i högstadiet och jag kan lova att jag struntade blanka tusan i om det hade stått i mina betyg. Frånvarorapporter skickades med hem men mina föräldrar fick aldrig se dem. Men inte är jag kriminell eller går på droger……alkohol nyttjar jag i mycket måttliga mängder så fy skäms Jan Björklund att generalisera skolkare som brotts- och drogbenägna.

Vad jag och mina kompisar behövde och vad förmodligen de allra flesta som skolkar idag behöver är studiestimulans. Börjar man tröttna så måste lärarna uppmärksamma det och försöka ”peppa” istället.

Jag skolkade bara för att jag tyckte vissa ämnen var tråkiga. En lärare som står vid tavlan och maler och maler och som egentligen bara bryr sig om ”stjärnorna” i klassen är ingen bra lärare. Många elever med lite ”stolthet” struntar då i läraren……om inte läraren bryr sig om mig så tänker inte jag bry mig om hans tråkiga ämne.

Man inser inte då hur viktigt det är att lära sig även de ”tråkiga” ämnena……man är ung och tror att allt löser sig ändå.

Det måste finnas fler lärare så att inte klasserna är så stora men med Alliansens politik tvingas kommunerna istället dra ner på personal. Det blir inget bra för framtiden och det ska inte lösas genom att ”straffa” eleverna för att de inte får hjälp att orka hänga med.

Att införa ett straff som ändå inte hjälper resulterar ju bara i att många elever också fortsättningsvis går ur  skolan utan tillräckliga betyg och ingenting har vunnits……man har bara ”pekat” ut dessa lite tydligare.

Vi måste se till och agera för att så många som det bara är möjligt får rätt förutsättning och kan gå ur skolan med fullständiga betyg och då är du helt ute och cyklar Björklund med ditt förslag!

Published in: on 02 augusti 2010 at 18:44  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/08/02/folkpartiet-tror-pa-piska-istallet-for-morotter/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Jag håller med dig. Jag har en kamrat som gick ur skolan med låga betyg. Han valde att vid vuxen ålder att säga upp sig och börja om. Ett år på Komvux och sedan studera till lärare (han blev färdig vid ca 43). Tråkigt bara att (S) idag anmält att man inte har nåt emot detta förslag. Vi har fallit i Björklunds fålla.


Kommentera

