Reinfeldt har förmodligen inte en aning….

I en intervju med Aftonbladet säger Reinfeldt följande:

Jag har aldrig varit långtidsarbetslös. Jag har sökt sommarjobb och inte fått det… men jag har levt med små ekonomiska marginaler och räknat och vänt på kronor och ören för att få det att gå ihop.”

Skitsnack vill jag påstå. Ingen som har levt på marginalen och haft svårt att försörja sig skulle  bedriva en politik som slår så hårt mot dem som redan har det sämst i samhället och som har svårt att klara sin försörjning.

Fredrik Reinfeldt har förmodligen inte en aning om hur det är när lönen är slut redan innan den kommer d.v.s när hyra, el och övriga nödvändiga kostnader är borträknade och  inga ören finns att vända på.

Han har nog aldrig känt den ångesten över att veta att pengarna inte kommer att räcka månaden ut till nästa lön kommer. Han har nog inte heller då behövt låna av släkt och vänner för att kunna äta sig mätt. Hans barn har nog heller aldrig behövt avstå skolresa eller blivit retade för trasiga eller urtvättade kläder för att föräldrarna helt enkelt inte har råd.

Nä har man aldrig upplevt detta själv som barn eller vuxen så har man nog inte så lätt att sätta sig in i hur det känns.

Jag är uppväxt i en arbetarfamilj där en förälder var sjukpensionär och den andra jobbade deltid. Med två tonårsdöttrar att försörja kan man räkna ut att pengarna inte alltid räckte till.

Sen fick man sitt första jobb och flyttade hemifrån med allt var det innebar och olika omständigheter gjorde att lönen kanske inte alltid räckte till.

Så jag har själv upplevt denna ångest och känsla av att vara värdelös över att inte få lönen att räcka till. Jag har känt ”skammen” som barn att inte alltid kunna vara med på allt som kompisarna kunde, just bara för att pengarna saknades.

Då vet man hur det känns och kan sätta sig in i hur alla dessa människor har det idag som drabbas av Alliansens politik. Inte bara föräldrarna utan deras barn drabbas också. Familjer som är som alla andra med kärlek och omtanke till varandra men pengarna gör att de ändå inte kan ha ett värdigt liv.

Nä du Reinfeldt, det finns inte en chans att du har upplevt detta för då skulle du aldrig tillåta att andra människor utsätts för det.

Jag glömmer aldrig den känslan, även om detta var länge sen och jag nu är vuxen och har jobb och en rimlig lön som jag kan försörja mig på.

Jag kommer aldrig tycka att det är okej att ”sparka på dem som redan ligger”.

Som politiker har man skyldighet att sätta sig in i alla människors olika tänkbara livsituationer och styra landet för allas bästa så att alla kan få ett värdigt liv.

Vi behöver en regering som inser detta och kan ge oss den välfärd vi behöver. En sån regering har vi inte nu.

Inte fyra år till med Alliansen.

Published in: on 19 maj 2010 at 9:08  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/05/19/reinfeldt-har-formodligen-inte-en-aning/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Detta borde ALLA noga läsa igenom….

  2. Kanske hade han svårt att få pengarna att räcka till hummer och champange…

  3. Har själv haft det knapert under vissa tillfällen i livet, men som den ungkarl jag var då klarade jag mig rätt bra och där tror jag att jag och Reinfeldt har samma upplevelse.

    Men den upplevelsen är så långt ifrån Camillas upplevelse man kan komma, för att stå där med en familj att ta hänsyn till och inte få pengarna att räcka till måste kännas fruktansvärt.

    Inte 4 år till med Reinfeldt o co, för ”bidragen” behövs under vissa delar av ens liv, för att människor skall slippa dessa hemska upplevelser av otillräcklighet.


Kommentera

