Svara mig hur man ska klara sig Reinfeldt

Svara på frågan hur man klarar sig om man blir arbetslös. Det enda man hör är vad du vill göra för dem som har ett arbete.

Jag har till följd av din politik fått högre avgift till A-kassan, förlorat rätten till avdrag i deklarationen för fack och a-kasseavgift, fått dyrare försäkring på bilen etc.  Kommer också att bli dyrare att besikta densamma p.g.a att du har avreglerat den marknaden.

Och kan du svara på hur jag då ska klara mig ekonomiskt ifall jag skulle bli arbetslös? För det kan faktiskt drabba oss helt ofrivilligt en dag.

Med ca: 10 000 kronor i ersättning från a-kassan och högre skatt än om jag jobbar, kommer man inte så långt. En vargavinter som den som nyss varit, så har elräkningarna varit skyhöga.  Lägg till hyra, hemförsäkring, telefon och tv-avgifter, a-kasse och fackavgift som är nödvändiga utgifter och så lite mat, så är pengarna slut redan . Bor man där ingen kollektivtrafik går är man dessutom beroende av bil med dyr försäkring etc. för att överhuvudtaget kunna söka jobb.

Flytta till billigare säger du då säkert. För du bryr dig inte om att man rycks upp från den sista trygga tillvaron som hemmet ger om man blir arbetslös. Du har förmodligen aldrig heller reflekterat över att det faktiskt kostar pengar att flytta och om man inga har, kan det bli svårt även det.

Hur tänker du att man då ska ha ork att söka jobb som inte finns om all energi går åt till att få pengarna att räcka? Jag har inga rika föräldrar att be om hjälp……har inga föräldrar kvar att ens söka medmänsklighet hos. Kanske lever själv och bara har en inkomst till försörjning. Finns dem som dessutom är beroende av dyr medicin för ex. allergi eller liknande. Medicin som kommer att öka i pris p.g.a din utförsäljning av apotek.

Alla vill ha ett jobb men eftersom du tagit bort en massa utbildningsmöjligheter så är det nästan omöjligt att skola om sig och industrin har inga jobb att erbjuda. De som finns är det tusentals sökande till eftersom du lät industrin klara sig bäst den kunde i krisen och många blev arbetslösa.

Tala om för mig varför jag ska straffas om jag ofrivilligt skulle bli utan jobb…….hur kan det vara mitt fel? Hur kan du låta människor hamna i sådan otrygghet?

Med de Rödgrönas politik kommer jag att kunna leva och försörja mig även om jag råkar bli arbetslös eller sjuk. För våra gemensamt inbetalade skattepengar och a-kasseavgifter ger oss en trygghet i form av rimlig försörjning även när det värsta inträffar. Jag kommer att ha ork och energi att så fort som möjligt hitta ett nytt jobb. Om jag behöver skola om mig så finns det utbildningsmöjligheter för att snabbt kunna söka andra branscher där jobben finns.

Om arbetslöshet skulle inträffa en vargavinter har jag större förutsättningar att kunna betala för mig så att jag slipper frysa när vinterstormarna viner runt husknuten.

Jag har aldrig behövt känna otryggheten av att vara arbetslös tack och lov, men om jag någongång skulle bli det så fasar jag för att det skulle bli under Alliansens regering.

En regering som trampar på mig och som inte bryr sig om jag går under.

Fy tusan…..Inte fyra år till…….

Published in: on 10 maj 2010 at 16:42  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/05/10/svara-mig-hur-man-ska-klara-sig-reinfeldt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Enkelt: genomsänkta skatter, genom jobbskatteavdrag, genom större arbetskraftsantaställda, genom minskade bidrag. En ensamstående mamma har t ex av den förkättrade Alliansen fått en skattesänkning på 1.400 per månad, sompensionär har det blivi två skattesänningar, vi väntar den tredje under sommaren, Är det fel alltihop?
    10.000 per månad som arbetslös?
    -Det finns de som lever på mycket mindre—
    -och lägger undan—

    • Om det är fel? Ja vansinnigt fel. Skattesänkningar leder i slutänden till ökade personliga kostnader för välfärden. Den ensamma mamman har om några år om detta fortsätter högre kostnader för sjukvård, barnomsorg etc.För att överhuvudtaget ha en chans till vård i framtidens Alliansvärld måste hon betala dyra försäkringar. Hon har redan idag en hög kostnad för a-kassan p.g.a den osolidariska avgiften som är idag. Är hon industriarbetare kan du dra av ca: 320 kr direkt på de 1400. Pensionärernas sänkningar är rena hånet, de betalar ju högre skatt än någon som arbetar. Skatt på pengar de har avstått lön för i hela sitt yrkesversamma liv. Extraskatt som kommer den rikaste 10-delen av befolkningen mest till del. Så vansinnigt som det kan bli.
      Frågan är hur den som klarar sig på 10 000 och lägger undan dessutom har det? Vilken standard på boende och vilken livskvalité? Straffad för att man råkar bli arbetslös eller sjuk är inte ett samhälle vi kan vara stolta över. Solidaritet är ett ord som måste gälla över egoism. Lönen däremot för de med lägst inkomster borde höjas för att folk ska slippa tvingas till bostadsbidrag etc. och det görs av arbetsgivaren. Skattesänkningar är ingen löneökning och a-kassa är inget bidrag……glöm inte det.

  2. A-kassan är vad förstår en försäkring. Då betalar man efter vilken risktagning man har. Har man ett jobb som kräver en hög a-kasseförsäkring får man betala därefter. Jag som metallare betalar 320kr, men eftersom jag har fått en skattesänkning på 1400kr/mån har jag lätt råd med den utgiften.
    Hade LO framfört dessa fakta, kanske man sluppit det stora medlemstappet under de senaste åren. Men det har man struntat i, eftersom partipolitiken var viktigare. Det viktigaste är att upprätta Enpartistaten, tyvärr med deltagande från V och MP.
    När det gäller pensionerna har (s) haft 60 år på sig att sänka skatten på dessa, men struntat i det. Att fälla krokodiltårar över det nu är bara löjligt.

    • A-kassan ska vara solidariskt finansierad och det ska inte spela någon roll i vilken bransch du jobbar. Medlemstappet beror endast på att många som var arbetslösa, sjuka etc inte hade råd att stanna kvar som medlemmar i a-kassan när Reinfeldtavgiften kom. En IF Metallare betalar högsta förhöjda avgiften idag. I IF Metall kan du inte bara vara medlem i förbundet och inte i a-kassan och därför tappade vi många fackliga medlemmar samtidigt. Du pratar bara om dem som har jobb, precis som alla andra borgare. Men det finns en hel del människor som har oturen att faktiskt inte ha jobb och de har inga 1400 kr men kan ändå i många fall ha en hög avgift som de då inte ”lätt” har råd med. Tänk lite på andra än bara dig själv. Har inte sagt att S alltid gjort det bästa för pensionärerna utan jag pratar om vad vi vill göra framåt.


Kommentera

