Royalist….javisst

Läser i lokaltidningen att de råder oenighet om kommunalråden ska tacka ja till inbjudan eller inte till tillställningen när Kronprinsessan Viktoria gifter sig. Kalmars kommunalråd Johan Persson har tackat ja och tänker åka och det gör han förbaske mig helt rätt i.

Han åker för att representera Kalmar kommun som han ofta gör och det är viktigt även om det råkar vara på ett bröllop.

En tidvis häftig debatt om kungahusets vara eller icke vara förs i perioder och är givetvis högaktuell i dessa bröllopstider. Media gör ju inte saken bättre genom att gotta sig i kungahusets eventuella kärlekstrubbel. En privatsak som de kungliga borde få ha ifred utan insyn från alla möjliga.

Om vi funderar lite på vad kungahuset gör istället för vad media skvallrar om så är de faktiskt ute i världen och representerar Sverige. Ett representantskap som är helt politiskt neutralt och enbart för att marknadsföra landet och folket här oavsett partipolitisk majoritet i riksdagen. De har det som en livsuppgift utan maktbegär eller fjäsk för några väljare.

Många höjer sina röster för att kungahuset kostar pengar och att skattebetalarna får bekosta kalaset.  För egen del lägger jag gärna en skatteslant på detta om man funderar över vad det ger tillbaks. Förutom hela grejen med marknadsföring och representation så innebär de  och bröllopskalaset med renoveringar av byggnader och fester etc att det skapas jobb. Riktiga jobb för byggnadsarbetare, glasblåsare, målare, hotell- och restaurangbranschen och inom turistnäringen etc.

Kan sätta en slant på att det skapar betydligt fler jobb än RUT-avdraget .

Jag ser bara vad kungahusets existens gör för bl.a en liten stad som Borgholm på Öland med Viktoriadagen och att de faktiskt tillbringar tid på Solliden. Turistnäringen med allt vad det innebär, blomstrar sommartid och staden lever hela året på detta som till stora delar är kungahusets förtjänst.

För mig känns det bättre att lägga en skatteslant på något som Sverige har nytta av än att genom Alliansens politik ge mer av skattemedlen till den 10-del av befolkningen som är rikast. Det skapar inte några jobb för någon och marknadsför inte Sverige på ett positivt sätt heller.

Så jag personligen är absolut royalist och tycker att vi ska bevara kungahuset och vara lite stolta över vårt lands traditioner för en gångsskull.

Published in: on 09 maj 2010 at 13:59  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/05/09/royalist-javisst/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag är också royalist och tycker som du att vi ska bevara kungahuset och vara stolta över Sverige trots att jag är född i Polen.
    Jag kom till Sverige 1987 och Sverige är nu mitt nytt land.

  2. Du jag tror att jag är mer Royalist än du.
    Jag räknar inte dom därna Franska bönderna som riktiga Svenska kungliga. Och jag tycker att Kalle dussin va en jävla fåne. Va blir jag då då?
    Tacka vet jag riktiga VALDA Svea kungar. Och DERAS efterträdare.
    Som det va och borde vara i en san demokrati.
    Jag vet i fan. Men jag tror att vi uppfan demokratin. Är du inte där och röstar så ska du hålla klaffen sen.
    Det fins fortrarande ätlingar till gamla stamen. Men sossarna vill inte att vi ska veta det.

  3. Det är så ledsamt se vad du Ulf skriver.
    Jag ser med intresse på vad de kungliga gör och tycker synd om kungen som råkat på grund av media i blåsväder. Om jag vore som han så skulle jag inte svara de påstridiga som för söker ta fram det som inte finns eller inte har hänt. Gud bevare vår Kung från allt ont och gnälliga medborgare.
    Kunen nämnde i sitt tal på Skansen flera gånger om vårt välsignade Sverige. Han har så rätt.


Kommentera

