Trygghet är ordet över allt annat.

Det pratas ofta om ”ledaren” men vad kännetecknar en bra ledare? Är det ledaren som gör hela organisationen, partiet, idrottsföreningen etc?

Media lägger ofta stort fokus på ledaren, fackordföranden, förbundskaptenen i sport o.s.v. mer ibland än kanske själva ”grejen” de står för eller är ledare för.

Men är det verkligen förbundskaptenen i ex. fotboll som är orsaken till att matchen går bra eller dåligt……är det partiledaren vi röstar på och inte partiets politik……väljer vi fotbollslag att heja på efter vilken förbundskapten det är?

Nä så dumt….hur skulle man tänka då? Strunta i innehållet bara förpackningen är fin?

IF Metall har ca: 380 000 medlemmar. Skulle alla de vara medlemmar bara för att Stefan Löfven är så himla bra?

Nä givetvis inte…..visserligen är han en suverän ledare men inte anledningen till medlemskap. Anledningen är trygghet och för att man tror på det som organisationen står för och uträttar. Man är medlem för att det är bra för ”mig” och omgivningen.

När vi röstar på ett politiskt parti så gör vi det för att vi tror på vad partiet står för och uträttar. Man röstar på den politiken som ger trygghet och är bra för ”mig” och omgivningen.

Vad är då bra för ”mig” och omgivningen? Kan beskrivas med ett ord: Trygghet.

Pengar och all världens försäkringar kan inte köpa rätta känslan av trygghet att ha ett skyddsnät ” no matter what”.

Skattesänkningar ger mig ingen trygghet……bara dåligt samvete för att andra får betala det.

Hetsjakt om jag blir sjuk eller arbetslös och när jag blir pensionär ger mig ingen trygghet…….bara känslan av att vara värdelös.

Lägre lön och sämre anställningsvillkor ger mig ingen trygghet……bara illamående över tvång att ”skita i andra” i kampen om jobben.

Äkta känsla av trygghet får jag av IF Metall och Socialdemokraterna. Stefan Löfven och Mona Sahlin är bonus med guldkant.

Published in: on 02 maj 2010 at 19:56  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/05/02/trygghet-ar-ordet-over-allt-annat/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

