Lätt att sitta på läktaren och hojta…..då är man visst alltid bäst.

Så fel han har Leif Stang på Fastighets avd 64. Vi bor i samma stad han och jag men det känns som om han bor på en annan planet som han resonerar på Fastighets hemsida:

Politiskt, ideologiskt, strategiskt och styrkemässigt har LO-kollektivet och dess förbund inlett avtalsrörelsen stående på knä och därefter skördat den ena förlusten efter den andra.

För första gången någonsin gör tjänstemännen upp i avtalsrörelsen före LO-förbunden. Därefter går IF Metall, av alla förbund, in i lönematchen. För den som betraktar eländet utifrån förefaller det vara en av de största strategiska missar som är möjliga att göra. IF Metall har de senaste lönerörelserna varit minst sagt skakiga i sitt agerande och minnet av krisuppgörelsen borde sitta djupt hos LO-strateger och förbundens avtalssekreterare. Ändå släpper man in IF Metall! Utfallet blev som väntat. IF Metall släpper i stort sett bemanningsfrågan, förlänger krisavtalet och kommer ut med i stort sett samma nivåer som tjänstemännen. Och vi skriver 2-0 till Svenskt näringsliv.”

Så fel han har…..men som betraktare är det väl lätt att vara kritiskt när man inte har fakta och vet vad som gjorts eller varför.

Krisavtalet som tecknades i mars 2009 kan vara lätt att kritisera när man inte befinner sig i den värsta kris sen 30-talet eller om inte mer än var 5:e medlem riskerade att bli arbetslösa. Normalt friska företag gick under på ett par månader. Detta såg IF Metall och såg också att förtroendevalda i ren desperation gjorde otillåtna uppgörelser. Regeringen gjorde noll….nada…zipp.

För att inte riskera att som tjänstemännen få avtalen tolkade som att det var tillåtet att gå med på arbetstidsminskning och för att mildra fallet för många företag och därmed jobbet, så blev det nödvändigt att agera. Det hade IF Metall mod och styrka att göra.

Nu blev en ny möjlighet uppgjord men endast t.om den 31 oktober i år och beräknas kunna beröra 0,5% av våra företag om det är nödvändigt för att rädda jobb och facket går med på det.

Lönenivåerna är en aning blygsamma men trots vissa storföretags bonusutdelningar så befinner sig många företag långt ifrån den ekonomiska styrkan. Vår uppgift är att se till hela vår industri och inte bara medlemmar på dessa storföretag.

Bemanningsfrågan är reglerad. Vi har kompletterat LAS och inte luckrat upp den eller släppt den som Leif skriver. Vi har kraftigt försvagat arbetsgivarens makt. Naggat lite till av § 32.

Så Leif kan vara så snäll att läsa på nästa gång eller fråga om vad vi har gjort och varför. Som sagt, vi bor i samma stad…….han känner till IF Metalls avdelning här och det kan inte vara så svårt att höra sig för.

Published in: Okategoriserade on 16 april 2010 at 19:58  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/04/16/latt-att-sitta-pa-laktaren-och-hojta-da-ar-man-visst-alltid-bast/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Hej Camilla

    Såg just ditt inlägg som så tydligt är riktat till mig. Tråkigt att du då inte ser till att jag får del av det.

    Jag var och är kritisk till IF Metalls agerande i riksavtalsförhandlingarna. Du skriver att jag har fel, att det är lätt att vara kritisk när man sitter på läktaren och att jag ska läsa på nästa gång innan jag har åsikter.

    Låt mig börja med att jag inte riktade mig mot dig utan mot ditt förbunds agerande. Hade jag velat rikta mig mot dig hade jag sett till att du fått ta del av kritiken.

    Att ifågasätta kompetens hos den som är kritisk är en klassisk taktik. Däremot är den inte speciellt bra om man inte har en aning om vilken bakgrund eller kunskap den man kritiserar har.

    Jag har suttit i riksavtalsförhandlingar under åtskilliga år både i stora och lilla delegationerna så även i år. Jag betackar mig därför antyningar om att jag inte vet vad jag pratar om.

    Jag är övertygad om att du nåtts av signaler om att jag långt ifrån är ensam om min kritik. Såväl åtskilliga av era egna medlemmar och ombudsmän som folk utanför IF Metall ifrågasätter ert agerande.


Kommentera

