Billigare att ta ledigt från jobbet och städa själv än att använda RUT-avdraget.

Gästbloggare idag är Anna Björklund, industriarbetare och förtroendevald IF Metall  avdelning 31 Norra Kalmar län.

Jag har inte råd med RUT

Det pratas om RUT-avdraget och jag blir lite fundersam. Det skrivs att många barnfamiljer använder RUT-avdrag för att få ihop vardagspusslet.
Jag känner ingen som använder RUT. För mig är det svårt att förstå vilka barnfamiljer som har råd att betala 300 kronor per timme för fyra timmar i veckan. Vilket det tar att städa hemma hos mig. Det blir 2400 kronor per månad. Om man kan utnyttja bidraget fullt ut. För det måste du tjäna 300 000 kr på ett år för att kunna det.
Skulle jag lägga 2400 kr för att få mera tid med mina barn. Då måste jag ha mer i lön.
Så inte är det vi som jobbar på fabriksgolvet som har nytta av den överklasspolitik som bedrivs med skattebetalarnas pengar.
Jag tjänar mer på att ta ledigt från mitt eget jobb och åka hem och städa i så fall.

Anna Björklund (s)
En undrande småbarnsmamma

Published in: on 11 mars 2010 at 14:22  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/03/11/billigare-att-ta-ledigt-fran-jobbet-och-stada-sjalv-an-att-anvanda-rut-avdraget/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

