RUT ska ut såklart…..

Det omtalade RUT-avdraget måste bort för det ger endast de rika möjlighet att få städhjälp till en lägre kostnad. De RödGröna tänker ta bort avdraget efter valet och jag ställer mig till 100% bakom detta.

Mona Sahlin säger: ”Avdraget gynnar en begränsad grupp välbeställda samtidigt som det görs nedskärningar i offentlig sektor. – Det handlar om 1,3 miljarder kronor som alla är med att betala och det är några få, framförallt de rika sin utnyttjar det. Det är gruppen som i dag har fått tusentals kronor i månaden i skattesänkning samtidigt som 25.000 människor som har blivit uppsagda ifrån barnomsorg, inom skolan och äldreomsorgen.”

Förstår faktiskt inte varför man vill ha någon annan att ta hand om smutsen hemma……jag vill då rakt inte att en okänd människa ska böka runt i mitt hem och städa efter mig. Har jag tid att smutsa ner har jag också tid att städa.Och framförallt har jag annat att lägga min arbetarlön på.

Har man råd att anlita städhjälp om man av någon för mig obegriplig anledning skulle göra det…..ja då har man förmodligen råd att betala vad det kostar utan skattesubventionering. Vanliga arbetare har inte råd och inte vill jag heller betala för att de rika ska sko sig än mer.

Att Alliansen skulle ha infört RUT-avdraget för att skapa jobb är skrattretande……de har ju inte visat vilja att skapa några jobb någon annanstans på arbetsmarknaden.

Nä hela deras strategi är att rika ska få det bättre och att kampen om jobben ska hårdna till sämre villkor. För visst är det väl så att hushållsnära tjänster ligger nära till hands att människor skaffar F-skattesedel och på så vis kan ta jobben för den lön de själva bestämmer och ju hårdare konkurrens desto mer pressas lönerna neråt. Och vips….lönedumpningskarusellen är igång.

Published in: on 03 mars 2010 at 16:57  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2010/03/03/rut-ska-ut-saklart/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

