Husqvarna betalar skadestånd….men säger sig inte gjort något fel. Inte??

Husqvarna  var inte överens med IF Metallklubben om turordningen vid uppsägningsförhandlingarna men sade ändå upp ett antal personer efter eget tycke och smak.

Klubben drev frågan om brott mot turordningsreglerna vidare och har nu fått företaget att betala skadestånd till de felaktigt uppsagda.

Personalchefen säger: ”Skadestånden betyder inte att företaget erkänner att anställningsturordningarna frångåtts men Husqvarna vill undvika en rättsprocess.”

Jaha ja….men ordet skadestånd är väl klart för alla vad det betyder. Det betalar man för att man gjort något galet. Annars är det inget skadestånd. Personalchefen använder t.om. ordet skadestånd och kommer nu inte ifrån att han i och med det precis har erkänt att företaget gjorde fel.

Bra för medlemmarna som blev felaktigt uppsagda och bra för IF Metallklubben. Inga pengar kan ersätta ett förlorat jobb men ett erkännande från företaget att de gjort fel kan åtminstone lindra de uppsagdas våndor och känslan av att företaget inte ville ha dem.

En känsla som jag lyckligtvis inte behövt  uppleva men har hört medlemmar berätta om.

En vän beskrev sina tankar såhär: ” Är jag så hemsk och värdelös?  Varför vill inte företaget ha mig fast jag kan mitt jobb och jobbar lika hårt som alla andra? Alla vet att jag fick gå istället för dem med kortare anställningstid……vad tänker de om mig? Tycker de också att jag är värdelös? Taggen kommer alltid att sitta där……taggen som stack hål på min arbetsglädje och stoltheten över mig själv och mitt jobb”

Published in: Okategoriserade on 01 december 2009 at 13:19  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2009/12/01/husqvarna-betalar-skadestand-men-sager-sig-inte-gjort-nagot-fel-inte/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

