När jämställdhetstänket går till överdrift.

Expressens Anna Dahlberg går för långt i sitt jämställdhetstänkande. Hon anklagar Socialdemokraterna för att vara Man(s)partiet när vi kämpar för SAAB och svenska försvarsindustrin. Hon menar att det luktar ”termos och blåställ” och skriver:

Att miljarderna rinner ur statskassan spelar ingen roll när det gäller att slå vakt om något så manligt som pansarfordon och artilleripjäser.”

”Det handlar om världens bästa bilbyggare, enligt S.
Riktiga karlajobb.”

”Om det rörde sig om kvinnojobb i den privata sektorn. Är det någon som tror att landet skulle ha stannat som om krigssirenerna ljudit?”

Hur tänkte hon här nu då? Tror hon på allvar att Mona Sahlin ens tänkte tanken att jobben måste räddas för att det är mest män som jobbar där?

Tillåt mig att småle…..nog för att  karlar är trevliga varelser men det handlar inte om det.

Industrin är ju export och viktigt för Sverige och välfärden. Ett typiskt kvinnoyrke är inte mindre värt i sig men kanske inte så avgörande för Sveriges ekonomi som exportindustrin.

När vi pratar jämställdhet måste vi akta oss väldigt noga. Det får en tendens att bli överdrivet och då når vi ingen framgång alls.

Vi kvinnor är precis som männen….människor. Ju mer vi särbehandlar med kvotering och liknande….desto svårare kommer vi att få jämställdhet att fungera naturligt och av sig självt.

Jag vet vad jag kan som människa. Jag tänker aldrig på om det är något hinder att uppnå det jag vill bara för att jag inte är man. Varför skulle det vara det?

För att männen är emot det säger någon. Har inte märkt detta och om jag gör det ska jag säga ett sanningens ord till denne någon.

Jag jobbar inom industrin och vi är ungefär hälften män och hälften kvinnor i produktionen. Produktion- ekonomi- och logistikcheferna är kvinnor. Jag är klubbordförande för IF Metallklubben. Ingen av oss har detta jobb/uppdrag för att vi jobbat extra med jämställdhet eller just därför att vi är kvinnor. Vi har det för att det är naturligt och för att vi är  människor som vill och kan.

Vet att jag tassar på ömtålig mark här när det gäller jämställdheten för att det i vissa branscher och vissa håll måste bli en skärpning eller att det inte alltid fungerar. Så missförstå mig inte…..jag är absolut för jämställdhetsarbete……men överdriv inte.

Published in: on 29 november 2009 at 20:54  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2009/11/29/nar-jamstalldhetstanket-gar-till-overdrift/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

