Två oroande moment just nu.

Teknikföretagen och Sverigedemokraterna forsätter att irritera och uppröra mig och många andra. Var för sig syns de i media i olika sammanhang men de är båda någonting som hotar den samhällsbild och välfärdsmodell vi skulle önska.

Teknikföretagen med Anders Weihe i spetsen vill förlänga krisavtalet som löper ut den 31 mars nästa år. Han säger att det inte behövs en central uppgörelse med IF Metall utan att det är fullt möjligt i befintligt kollektivavtal.

Vem försöker han lura? Varför i hela världen skrev man då på ett centralt avtal som gjorde det tillfälligt möjligt fram till den sista mars?

Nä han borde inse att man genom det tillfälliga avtalet som skrevs, förstärkte kollektivavtalet och att det var fullständigt omöjligt att lokalt komma överens om arbetstidminskning innan och efter.

Vad gäller Sverigedemokraterna så verkar de få allt fler sympatisörer. Hur i hela friden funkar det då? Hur kan man välja att rösta på dem?

Missnöje säger en del.

Men hur funtad är man då? Om jag är missnöjd med något så protesterar jag inte genom att välja det alternativ som är absolut sämst.

Om jag ska välja bil och tycker att alla bilhandlare låter likadant när de presenterar vad de har att erbjuda…..så går jag väl för tusan inte till skroten och köper en bil som inte fungerar eller är rent av livsfarlig bara för att protestera.

Skulle se ut det…..här kommer jag i min rostiga odugliga och samhällsfarliga bil. Har inget som en bil ska ha för att fungera eller säkra mig och mina medtrafikanter……..men jag har protesterat. Till vilken nytta då?

Published in: on 15 november 2009 at 9:25  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2009/11/15/tva-oroande-moment-just-nu/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Anders Weihe är en klok man. När jag stämde Ericsson för brott mot Lagen om anställningstrygghet (LAS) presenterade Anders Weihe en turordningslista som var så felaktig att tingsrättens domare sa att ”det kan i vart fall icke uteslutas att turordningslistan är förfalskad”. Därefter viftade Anders Weihe med vit flagg och begärde ”förlikning” som innebar att Ericsson betalade det skadestånd som jag begärde. Det
    var klokt gjort av Anders Weihe.


Kommentera

