Nu kör vi kamrater…..mot valseger!

if metall

Kongressen är slut men alla intrycken därifrån fortsätter att flöda in. Blir nog svallvågor därifrån ett tag innan allt har kommit in och lagt sig.Så bloggandet fortsätter från min sida för vi har ju förutom kongressen som varit, en avtalsrörelse som står i dörren och väntar. Valrörelsen inför valet i september nästa år drar också igång på allvar nu. Finns hur mycket som helst att skriva och tycka till om. Och så den vanliga vardagen med alla orättvisor och rättvisor förstås. Dessutom är det skitkul att blogga…så försök bara stoppa mig.

Mina starkaste intryck just nu från kongressen är den skrivning och bifall till motion i LAS angående förbud mot inhyrning av personal när det finns några med företrädesrätt till återanställning. Vid ett regeringsskifte nästa år kan vi snabbt få en lagändring i denna frågan.

Ett annat starkt intryck är bilden nedan på Socialdemokraterna och IF Metall tillsammans på samma bild. Ett vinnande lag och som Wanja Lundby-Wedin sa: ” vi ingår i samma blodomlopp”

Ytterligare intryck är ju alla de gånger dessa dagar som känslan av total samhörighet och vetskapen om vad som är rätt har infunnit sig starkare än normalt genom gåshud på armarna. Hände igen vid Monas avslutningstal när hon säger : ” Nu kamrater  räcker det….nu kör vi, och vinner valet” och jubel bröt ut i lokalen. Straxt därefter stod alla upp och sjöng Internationalen och då var det liksom kört igen……gåååshud.

Mindre trevliga intryck kan kanske vara långa slitsamma dagar med blåsor på tår som inte gillade att vara i skorna så länge varje dag. Eller ett huvud som blev fullt med fakta och beslut samtidigt som sömnbristen gjorde sig påmind.

Men det gör inget för dessa dagar har varit fantastiska. Alla man träffat och pratat med,  nya som gamla vänner, alla bra demokratiska beslut vi har tagit och denna framtidstro som skapades och mycket mer. Jag bryr mig inte om blåsorna på tårna…de försvinner om ett par dar och sömnbristen är borta imorgon, men det gör tack och lov inte de  beslut vi tagit eller alla minnen. Så jag kastar mig omedelbart och gör om samma saker igen om jag får tillfälle för det är ju så intressant och roligt. Oj….vilken tur jag har som får göra allt detta.

paula

Stefan Löfvén, Paula Thunberg-Bertolone och Mona Sahlin

Published in: on 01 november 2009 at 17:32  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://camillawedin.wordpress.com/2009/11/01/nu-kor-vi-kamrater-mot-valseger/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

